نُت لا (A) در استاندارد جهانی دارای فرکانس ۴۴۰ هرتز میباشد و بر اساس آن بقیه ی نت ها را فرکانس بندی میکنند.حال اگر در تیون کردن ساز خود نت A را در فرکانس ۴۳۲ هرتز قرار دهیم،اتفاق جالبی میفتد که در ادامه توضیح میدهیم.
طبق صحبت های Brain T Collins(موزیسین و محقق)نُت “A” ۴۴۰ هرتز با اینکه استاندارد جهانی است ولی با انرژی،ریتم و هارمونی طبیعت اطراف ما هماهنگ نیست!!
در این بین نت لا=۴۳۲ هرتز که به عنوان نت وِردی(Verdi) شناخته میشود توسط آهنگسازان معروفی همچون موتزارت (اتریشی) و وِردی(ایتالیایی) استفاده شده است. کولینز اضافه میکند که در حقیقت تفاوت بین ۴۴۰ هرتز و ۴۳۲ هرتز، تنها در ۸ لرزش در ثانیه است ! اما به نظر میرسد همین تفاوت کوچک تأثیر زیادی بر روح و روان انسان میگذارد.
این یک رشد مهم در موسیقی و یک حرکت متافیزیکی محسوب میشود که صنعت موسیقی را به شدت تحت تأثیر خود قرار داد.
در آپریل ۲۰۰۸ روزنامه نگار هلندی Richard huisken کمیسیونی را با نام “بازگشت به ۴۳۲ هرتز” تأسیس کرد و بیان کرد که این فرکانسِ در فرهنگ گذشته استفاده شده و متوجه شدند که این تیونینگ در ساز قدیمی ویلن استرادی واریوس(Stradivarius) که توسط استرادی واری و فرزندان او ساخته شده،استفاده شده است.
فواید درمانی :
طبق گفته ی ریچارد هایسکن موزیک هایی که بر روی ۴۳۲ ساخته میشوند، لطیف تر و درخشان تر هستند و بخاطر وضوحی که ارائه میدهند،شنیدن آن ها برای گوش انسان سازگارتر است.
طبق بررسی های انجام شده این فرکانس تأثیر زیادی روی چاکرای قلب میگذارد(در یوگا هفت مرکز نیروی روحی و روانی وجود دارد،که به آنها چاکرا گفته میشود و مرکز احساسات چاکرای قلب است) .بنابراین شنیدن این نوع موسیقی اثر معنوی مثبتی بر روی شنونده میگذارد.افرادی که نمیتوانند تفاوت دو فرکانس (۴۴۰ و ۴۳۲) را از یکدیگر تمیز دهند،وقتی به موسیقی هایی گوش میدهند که با ۴۳۲ تیون شده اند احساس گرمی و لذت بیشتری را دریافت میکنند.به عکس زیر دقت کنید.شکل مولکولی آب زمانی که با دو فرکانس مختلف مرتعش میشود را مدشاهده میکنید.تصویر سمت چپ با فرکانس ۴۳۲ مرتعش شده و بسیار زیباتر و منظم تر از تصویر سمت راست است و با توجه به اینکه ۲/۳ بدن ما را آب تشکیل داده،تأثیر این فرکانس به خوبی قابل فهم است.
گذشته ی فرکانس ۴۳۲ هرتز :
آناندا بوسمن(ananda bosman) موزیسین و محقق بین المللی،میگوید که در سازهای قدیمی مصری از این تیونینگ استفاده میشده است همچنین موزیسین های یونانی در سازهای خود به طور دائم فقط از این فرکانس استفاده میکرده اند.
یوناییان در افسانه های خود بیان کرده اند که اورفئوس،خدای موسیقی،پس از مرگ دوباره زنده شد و به موسیقی ادامه داد و گفته اند که او نیز از این فرکانس استفاده میکرده است!
و اما جوزپه وِردی (Guiseppe Verdi) آهنگساز ایتالیایی آهنگ های خود را دقیقا بر روی ۴۳۲ هرتز تنظیم میکرده،او این کار را به این دلیل انجام میداده زیرا اعتقاد داشته که این تیونینگ برای اُپرا بسیار مناسب است و به همین دلیل اسم نُت A با فرکانس ۴۳۲ را “وردی-Verdi” گذاشته اند.
اما سوالی که پیش می آید این است که با توجه به اهمیت این تیونینگ و فواید استفاده از این فرکانس،چرا موسیقی مدرن و امروزی استفاده از آن را تقریباً فراموش کرده است؟
جواب این سوال برمیگردد به سال ۱۸۸۵ که در آن سال تصمیم گرفته شد فرکانس استاندارد جهانی برای نُت لا ۴۴۰ هرتز باشد.یک سال قبل از اینکه این تصمیم گرفته شود، جوزپه وِردی،نامه ای به کمیسیون موسیقی دولت ایتالیا ارسال کرد که متن نامه اینگونه بود :
“چون که فرانسه استاندارد جدیدی را وضع کرده،من پیشنهاد میدهم که ما باید از این سرمشق پیروی کنیم و به صورت رسمی تقاضا دارم که ارکسترهای مختلف شهرهای ایتالیا از قبیل میلان تیونینگ را کاهش دهند.اگر کمیته ی موسیقی موافقت کند بنابر ضروریت های ریاضی،ما باید ویبراسیون را به ۴۳۲ کاهش دهیم.این اختلاف خیلی کم است و تقریبا برای گوش قابل تشخیص نیست ولی من خودم را با اشتیاق با آن وفق دادم”
متاسفانه موزیسین بزرگ در تلاش خود ناموفق بود.
پس ازآن در سال ۱۹۱۷ فدراسیون موزیسین های آمریکا پیچ استاندارد نت A را ۴۴۰ هرتز اعلام کرد و در طی دهه ی ۱۹۴۰ با ساختن موزیکهایی با این تیونینگ آن را جهانی کردو در نهایت در سال ۱۹۵۳ این فرکانس،استاندارد ISO 16 را دریافت کرد و باعث شد ۴۳۲ هرتز به فراموشی سپرده شود.
توضیحات
- نویسنده : شهاب خرم آبادی
- منبع: ترانه ساز
-
پسورد: taranesaz.com taranesaz.comپسورد کپی شد، می توانید برای اکسترکت فایل از آن استفاده کنید.
مهدیار آقاجانی قراره از این نوع فرکانس تویه البوم جدید هیچکس استفاده کنه